computationeel denken
Wat is computationeel denken?
Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen met behulp van ICT of door inzicht in ICT. Het is vooral leren nadenken op zo’n manier dat je van een probleem tot de oplossing kunt komen door gewoon de stappen uit te voeren die opgeschreven zijn bij het uitdenken van de oplossing. Het gaat over het uitdenken en weergeven ervan op zo’n manier dat iemand anders of een machine niet meer hoeft na te denken, maar gewoon de stappen of instructies moet volgen om het probleem op te lossen.
Bij het uitdenken van de oplossingsstrategie komen heel wat hogere vaardigheden kijken: probleemoplossend denken, precies formuleren, verbanden zien, opdelen van problemen in deelproblemen, herhalen enzovoort. Toppunt staat intussen al ver met de implementatie van computationeel denken. Eén leraar met passie voor robotica en programmeren, werkt met de kinderen met robots en leert hen programmeren met enkele laagdrempelige mediamiddelen als Bee-bots, Ozobots enz. , allemaal kleine programmeerrobotjes en ander eenvoudig programmeerbare tools als Jack de muis en Ko de kraker. Ook wordt gewerkt in een echte programmeeromgeving voor (jonge) kinderen als Scratch en ScratchJR. We gebruiken leermiddelen gaande van geanimeerde leeromgevingen zoals Scratch tot ‘echte robots’ die bijvoorbeeld via een tablet worden.
Ook komen heel wat activiteiten aan bod om het computationeel denken aan te leren zonder het gebruik van computers zelf.
Een speciale leraar werkt tweewekelijks met verschillende groepjes leerlingen. Samen verkennen die verschillende activiteiten. De bedoeling is dat deze kinderen dit dan verder gaan introduceren bij hun klasgenoten tijdens hoekenwerk en talentenwerk. Voor dit talenentwerk wordt gebruik gemaakt van talentenbakken. Dit is materiaal in de klas dat is opgedeeld volgens de meervoudige talenten als rekenknap, natuurknap, beweegknap enzovoort. De leerlingen mogen hier nadien zelfstandig mee aan de slag. We organiseren regelmatig een kennismakingshoekenwerk met nieuwe tools waarbij leerlingen van een bepaald leerjaar de leerlingen van andere leerjaren begeleiden in verschillende hoeken. Bedoeling is dat ze daarna met het grootste deel van deze materialen zelfstandig aan de slag kunnen binnen hun hoekenwerk en talentenbakken.
Dat onze school ook op vlak van computationeel denken pionier is, bewijst deze reportage die VRT nieuws op school enkele jaren geleden kwam draaien en die zelfs het VRT Nieuws haalde, lees hier het artikel.